Het kookteam

Het kookteam van Stichting Kookkracht bestaat uit directeur Dima, Sanaa, Mareen en Rehab. Alle vrouwen komen uit Syrië en wonen momenteel in de Duin- en Bollenstreek. Stichting Kookkracht biedt de vrouwen de kans om door middel van koken en het verrichten van kook- en cateringwerkzaamheden werkervaring op te doen, de Nederlandse taal in de praktijk te leren, hun netwerk uit te breiden en hun plek te vinden in de Nederlandse samenleving. De zelfstandigheid en de zelfredzaamheid van de vrouwen wordt door de werkzaamheden vergroot.

Syrische kooktradities
De vrouwen werken van het kookteam van Stichting Kookkracht werken met plezier en trots aan de kook- en cateringwerkzaamheden. Ze zijn blij dat ze de gerechten die zij in Syrië hebben leren koken mogen presenteren aan mensen in Nederland. Op deze manier krijgen zij de kans Syrische kooktradities in Nederland te laten voortleven.

In Syrië zijn de meeste families groot. Familieleden eten samen, vertellen verhalen en lachen met elkaar. Helaas moeten wij deze maaltijden met onze families nu missen. Veel familieleden wonen nog in Syrië, waardoor we niet samen kunnen koken en eten zoals we dat vroeger deden.
Stichting Kookkracht geeft ons in Nederland de kans om voor groepen te koken. We zijn blij om bij mooie gelegenheden als verjaardagen en diploma-uitreikingen het eten te verzorgen. Dit voelt voor ons alsof wij voor onze eigen families koken.
Wij worden erg blij van de reacties van mensen die ons eten hebben geproefd. Dit is voor ons een groot geschenk en geeft ons motivatie om door te gaan met koken
.” — Dima

Koken is heel belangrijk voor ons en wij willen ons lekkere eten en unieke gerechten aan Nederlanders laten zien en laten proeven. Wij willen Nederland bedanken en willen daarom ons eten aan Nederland en de Nederlanders aanbieden.” — Sanaa

Ik houd van koken en via Stichting Kookkracht kunnen wij onze gerechten aan de Nederlanders kunnen laten proeven. Ik vind het ook een heel mooi idee om in Nederland te integreren en met de andere vrouwen samen te werken.” — Rehab